English|فارسي  | سایت اصلی دانشگاه |   امروز: سه شنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٨

نظرسنجی

میزان رضایت دانشجویان، اساتید و کارکنان از خدمات آموزشی دانشگاه

بسیار خوب
خوب
متوسط
ضعیف



  چاپ        ارسال به دوست

دکتر یوسف محمدپور عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

اهمیت آموزش به عنوان رکن اساسی در مفهوم سلامت

دکتر یوسف محمدپور عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی معاونت آموزشی دانشگاه و دکترای تخصصی آموزش پزشکی به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت طی مقاله ذیل به اهمیت آموزش به عنوان رکن اساسی در مفهوم سلامت پرداخته است .            

با عنایت به اهمیت آموزش در نظام سلامت و اهتمام این امر به نام گذاری دومین روز هفته سلامت تحت عنوان آموزش رکن سلامت، توجه به این امر ضروری است که امروزه با پیشرفت سریع علوم و روند رو به رشد فن‌آوری‌‌‌های جدید در حیطه‌‌‌های مختلف، شاهد تغییراتی شگرف در کلیه گروه ‌‌های حرفه ای از جمله حِرَف مرتبط با سلامتی انسان هستیم.

تغییراتی که موجب طرح دیدگاه ‌‌های نوین آموزشی و گسترش مرز‌‌های دانش در خصوص ارایه‌ی هر چه بهتر مراقبت از انسان ها شده است ، مسلماً نظام سلامت نیز به سبب جایگاه و اقتضای حرفه از این قاعده مستثنی نخواهد بود و از آنجائیکه در قرن 21 مصرف کنندگان خدمات بهداشتي روز به روز در حال افزايش است، نقش آموزش در نظام سلامت به عنوان نقش کليدي بیشتر نمایان می شود .

نظام آموزش جمهوري اسلامي ايران بر اساس اسناد بالادستي موجود به خصوص سياستهاي كلان ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري، به عنوان متولي آموزش و تربيت منابع انساني حوزه سلامت شناخته شده و در اين راستا وظيفه سنگيني را بر دوش دارد که در این بین آموزش را به معنای آموزش مستمر و برنامه‌ریزی شده برای کسب دانش ، مهارت و ادراکات ارزشمند که شامل کلیه فعالیت ‌‌های زندگی انسان می باشد، تعریف نموده است.

نارسایی در آموزش مرتبط با نظام سلامت ، می تواند موجبات آزار جسمی و روحی بیماران ، از دست دادن اعتماد به نفس ارایه دهندگان خدمات سلامت در جهت انجام فعالیت‌های درمانی، اتلاف وقت، هزینه و وسایل بیمارستانی شود. همین امر اهمیت آموزش در نظام سلامت را دوچندان کرده و آموزش  را به منظور ارایه آموزش های مؤثر و تربیت دانشجویان ماهر با چالش مواجه کرده است.

اکثر صاحب نظران بر این عقیده اند که آموزش در نظام سلامت بایستی نسبت به سایر حرفه ها ، با رویکرد متفاوتی صورت گیرد، زیرا که توسعه ی دانش در این حوزه، بر محتوایی که صاحبان آن حرفه براساس آن کار می‌کنند، و نیز بر تجارب یادگیری آنها اثر می گذارد. از طرف دیگر،  با توجه به اینکه یادگیری در جوامع و فرهنگ ‌‌های مختلف فرق می‌کند و یادگیری افراد تحت تاثیر الگوها و رفتار‌‌های اجتماعی و فرهنگی است ، بایستی رویکردهایی که برای آموزش در نظام سلامت استفاده می‌شوند از لحاظ رفتار‌‌های اجتماعی-فرهنگی و اخلاق حرفه ای مورد توجه قرار گیرند در آموزش علوم پزشکی واژه آموزش مبتنی بر صلاحیت، واژه ای بسیار مشهور و پرکاربرد است.

به عقیده ی بسیاری از صاحب نظران آموزش پزشکی، آموزش مبتنی بر صلاحیت، مبنا و فلسفه آموزش پزشکی محسوب می شود. در حال حاضر صلاحیت در تمام سطوح تبدیل به نقطه تمرکزی در آموزش پزشکی سراسر جهان می باشد. با وجود استفاده گسترده از صلاحیت، هنوز هم سردرگمی در مورد آنچه به منزله صلاحیت است وجود دارد در سال های اخیر مسائل پیرامونی آموزش پزشکی مبتنی بر صلاحیت سبب افزایش توجه و بحث در میان حرفه های بهداشتی شده است. در این الگو تاکید بر نتایج و پیامدها بیشتر از کسب دانش است و منظور از پیامدها بازده، اثر بخشی، کیفیت و مسئولیت پذیری در دانشجویان است.

امید است با به کارگیری متدهای جدید آموزشی در نظام آموزش سلامت ، شاهد ارتقای کیفی آموزش در راستای بهینه سازی خدمات حوزه های مرتبط با سلامت باشیم .


 


٠٩:١٥ - 1398/02/07    /    شماره : ٢٤٠٧٣    /    تعداد نمایش : ١٢٥



خروج