16:05:14 - 26 تیر 1403

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

معاونت آموزشی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/09/28 - 09:09
  • - تعداد بازدید: 427
  • - تعداد بازدیدکننده: 413
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

برگزاری وبینار نحوه طراحی سوال آزمونPMP روز دوشنبه مورخ 27 / 09 / 1402

برگزاری وبینار نحوه طراحی سوال آزمونPMP روز دوشنبه مورخ 27 / 09 / 1402

گزارش کار وبینار نحوه طراحی سوال آزمون PMP

 وبینار نحوه طراحی سوال آزمون PMP  که در روز دوشنبه مورخ 27/09/1402 در ساعت 12 تا 14 توسط سرکار خانم دکتر آفاق زارعی استادیار آموزش پزشکی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی بیرجند برگزار گردید

 

تاریخچه

آزمون PMP آزمونی است که در گروه پزشکی، دستیاری پزشکی امروزه در ایران به آن بها داده می شود و تأکید خیلی زیادی روی آن است به عنوان مخفف عبارت patient management problem به معنای تدبیر مشکل بیمار می باشد.

در دهه 1960 و 1970 ارزیابی بالینی آغاز شد و متداولترین نوع آزمون ارزیابی استدلال بالینی در آن زمان  PMP بود. با گذشت زمان مشخص شد که اگر چه این آزمون ها دارای روایی صوری بالایی هستند اما دارای اشکالات جدی هستند که از جمله این اشکالات می توان به موارد زیر اشاره نمود

 روایی و پایایی پایین، ویژگی محتوا و عدم قابلیت تعمیم این آزمون به سایر کیسهای بالینی

به جای حل مسئله توانایی جمع آوری اطلاعات را می سنجد

این آزمون نمی توانست به درستی بین خبرگان و دانشجویان مبتدی تمایز ایجاد کند

در دهه 1980، این اشکالات و نگرانیهای مربوط به آن موجب شد که بسیاری از دانشکده های پزشکی و موسسات تایید صلاحیت این آزمون را کنار بگذارند.

 در این آزمون آزمون های دیگری مانند KF مطرح شد که جایگزین این آزمون گردید.

تعریف

یک نوع آزمون استدلال بالینی است که به معرفی یک بیمار می پردازد و با شیوه های خاص، قدم به قدم مراحل تشخیصی و درمانی را از آزمون شونده می پرسد. با مداد و کاغذ و یا با استفاده از کامپیوتر قابل اجرا است.

تقسیم بندی آزمون های استدلال بالینی

چهار مولفه اصلی استدلال بالینی که تقسیم بندی آزمون های آن هم بر همین اساس انجام می شود، عبارتند از:

جمع آوری اطلاعات: آزمون ویژگیهای کلیدی یا KF

ساختن فرضیه : آزمون استدلال بالینی یا CRP ، آزمون سناریونویسی و پازل

ارزیابی فرضیه: آزمون همخوانی با شرحنامه SC

حل مساله: تدبیر مشکل بیمار یا PMP

 

آزمون تدبیر مشکل بیمار یا PMP

این آزمون با یک عبارت بالینی در ارتباط با مشکل موجود بیمار، همراه با خلاصه ای از شرح حال شروع می شود بعد از آن شرح حال در چند مرحله به صورت پی در پی مطرح می گردد و در هر مرحله از دانشجو خواسته می شود تا در مورد اداره و ارزیابی بیمار تصمیم بگیرد.

بنابراین در این نوع ارزیابی، آزمون شونده باید مشکل بیمار را درک کند، اطلاعات لازم را برای حل مسأله جمع آوری کند. اطلاعات جمع آوری شده را تجزیه و تحلیل کند و از اطلاعات برای حل مسأله استفاده نماید.

در این روش سعی شده است تا حد ممکن شرایط کلینیکی شبیه آنچه بین پزشک و بیمار می گذرد برای آزمون شونده فراهم شود و در نتیجه قابلیت های بالینی یک پزشک را بهتر می توان ارزیابی نمود.

آزمونهای PMP در مراحلی طراحی می شوند. هر مرحله مربوط به یک مرحله در مدیریت بیمار است.

کل نمره دانشجو در این امتحان عبارت است ازتعداد تصمیم های صحیحی که گرفته است یعنی تعداد انتخابهای صحیحی که انجام داده و تعداد انتخاب های غیر صحیحی که انجام نداده است.

محاسن PMP نسبت به امتحانات دیگر

عدم دخالت شانس در جوابگویی

شرکت فعال در حل مسئله بیمار

رعایت مراحل منطقی در درمان به ترتیب اولویت

نمره گذاری دقیق PMP

هیجان امتحان دهنده در تمام مدت امتحان

غیر قابل برگشت بودن تصمیمات اتخاذ شده برای بیمار همانطور که در حالت واقعی در بالین بیمار می باشد.

وجود فیدبک آنی برای امتحان دهنده

  • گروه خبری : آخرین اخبار,رویدادهای علمی
  • کد خبر : 769
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تنظیمات قالب