21:47:07 - 02 دی 1403

معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

معاونت آموزشی
برای جستجو عبارت موردنظر خود را وارد کنید
  • 1402/10/27 - 08:19
  • - تعداد بازدید: 802
  • - تعداد بازدیدکننده: 792
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
مدیر مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

تبیین انتظارات وزارت بهداشت از دانشگاه در زمینه پاسخگویی اجتماعی

تبیین انتظارات وزارت بهداشت از دانشگاه در زمینه پاسخگویی اجتماعی

 

احتراما گزارش  وبینارتبیین انتظارات وزارت بهداشت از دانشگاه در زمینه پاسخگویی اجتماعی که در روز چهارشنبه مورخ20 /10/1402 ازساعت11 تا 13  توسط مرکز مطالعات وتوسعه آموزش علوم پزشکی  دانشگاه همدان با سخنرانی آقای دکتر غلامرضاحسن زاده برگزار گردید به حضور ارائه    می گردد:

تاسیس وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی -تشکیل دانشگاه های علوم پزشکی - ادغام شبکه های بهداشت در دانشگاه های علوم پزشکی-> پاسخگویی به نیاز های جامعه

عوامل اجتماعی موثر برسلامت:آموزشی- فرهنگی- تکنولوزیک هنری- اقتصادی سیاسی

*پیش بینی نیازهای سلامت جامعه:1- هدایت درمسیرتوسعه و تعالی،پاسخگویی در منابع برای ارائه خدمت ،نوآوری،قابلیت انعطاف برنامه ها و مشارکت در برنامه های سیستم ارائه خدمات سلامت     2-شناسایی عوامل اجتماعی موثر برسلامت و متناسب سازی آموزش وپژوهش و ارائه خدمات          3- داشتن ماموریت و دورنما درآموزش وپژوهش وارائه خدمت براساس نیازهای فعلی و نیاز های آینده

*مشارکت فعال با نهادهای بهداشتی و سایر ذینفعان سلامت

1- توجه به سیستم ارجاع و ارائه مراقبت های اولیه ،ثانویه و درصورت لزوم ثالثیه 2- شناسایی جامعه بومی و ارائه خدمات مبتنی بر نیازهای جامعه اطراف خود براساس اصول عدالت ،کیفیت و نواوری 3- ارتباط مستمر با نهادهای فوق برای تقویت آموزش و رسیدن به ماموریت ها 4-تعهد برای همکاری فعال با سایر نهادهای مرتبط با سلامت نظیر سیاستگذاران سلامت، سازمانهای مردم نهاد،انتجمن های علمی،انجمن های اجتماعی  مرتبط با سلامت

*تعاریف آموزش مبتنی بر پیامد: اهمیت دادن به دانشجویانی که در جامعه حضور فعال دارند و برای رفع مشکلات افراد ناتوان وقت می گذارند.- متناسب سازی تمام جنبه های برنامه های آموزشی با نیاز های فردی و اجتماعیایجاد فرصت ها و تسهیلات یادگیری متنوع برای مهارت یادگیری در سراسر عمر وحل مشکلات جامعه فراهم کردن زمینه یادگیری و مواجهه زودهنگام دانشجویان باآموزش جامعه نگر دردروس نظری و عملی و اماده سازی آنها برای مواجهه طولی با پزشکی جامعه نگر در ارائه خدمات

*بازتعریف استانداردهای مشخص برای آموزش ،پژوهش و ارائه خدمت

1-شناسایی مستمر نیازهاوچالش ها وتدوین استانداردهای متناسب 2- بازنگری و بازتعریف استاندارد ها در ورودی، فرایندها و خروجی سیستم آموزشی 3-تدوین استانداردهای مربوط به برنامه های آموزشی 4-تدوین استانداردهای مرتبط با پیامدها

*متعادل کردن استانداردهای بین المللی با نیاز های بومی: اصول پاسخگویی اجتماعی بین المللی است ودرتمام نقاط جهان کاربرد دارد.اصولی نظیر عدالت ،کیفیت و دسترسی به خدمات سلامت و بهره وری در استفاده از امکانات2- با توجه به اصول توریسم درمانی لازم است موسسات آموزش عالی حوزه سلامت برای ارائه خدمات بین المللی و بین فرهنگی خود را آماده کنند. 3-علی رغم لزوم برنامه ریزی برای ارائه خدمات بین المللی ،موسسات آموزش عالی سلامت باید نیاز های منطقه ای خود راکشف کنندوبه آن توجه ویژه ای داشته باشند.

*توصیف نقش جامعه در ارتقای سلامت: ایجاد تعادل بین استقلال دانشگاه ها و فشار های ذینفعان و جامعه یک امر مهم در پاسخگویی اجتماعی است- برای ایجاد تعادل بهتراست سیاستگذاران نظام سلامت،مدیران و متخصصین حوزه سلامت و افراد تاثیر گذار در جامعه در تیم های ارزیابی و اعتبار بخشی حضور داشته باشند. جامعه ای که دانشگاه درآن قرار دارد لازم است بطور مستمر بازخوردهای خود را به دانشگاه ارسال کند.

*توجه به نیاز های جامعه در تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی: توجه به نیاز های جامعه در تدوین و بازنگری برنامه های آموزشی نیازسنجی منطقی و مبتنی برشواهدو ارائه آن به برنامه ریزان ارزشیابی و پایش برنامه اجرا شده و ارائه بازخورد به برنامه ریزان

*توانمندسازی نیروی انسانی آموزش دهنده:1- برگزاری کارگاه ها و برنامه های توانمند سازی براساس شاخص های برنامه2 پایش اجرای توانمندسازی و ارزشیابی مستمر 3- برنامه ریزی برای اجرای کارگاه های متناسب جدید

تربیت نیروی انسانی پاسخگو ارائه برنامه آموزشی پاسخگو رهبری آموزشی پاسخگو  باعث ارتقای سطح سوادسلامت جامعه میشود

نتیجه ارتقاری سطح سواد سلامت جامعه موجبه : کاهش بار بیماری افزایش رضایت مردم افزایش کارایی و اثر بخشی

  • گروه خبری : آخرین اخبار,رویدادهای علمی
  • کد خبر : 1480
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

تنظیمات قالب